tiistai 19. huhtikuuta 2016

Kuuntele kehoasi: rakasta itseäsi!

Ainoa tie täydelliseen ja pysyvään paranemiseen on antaa itselleen anteeksi. Se on ainoa keino, joka on niin voimakas, että pystyt luopumaan sairaudestasi kaikilla tasoilla, koska se kohdistuu itsesi rakastamisen lisäksi myös fyysiseen kehoosi - sydämeen ja verenkiertoon.

Kun löydät uudelleen tämän syvän rakkauden, verenkiertosi elpyy ja voimistuu tuoden sinulle uutta elämää molekyylitasolla. Se tyynyttää sieluasi ja toimii myös rauhoittavana balsamina fyysiselle kehollesi. Itseesi kohdistuvalla anteeksiannolla ja rakkaudella on voima muuttaa energiakenttäsi ja saattaa kehosi solut sopusointuun kulkiessaan lävitsesi. Jos tätä on sinusta vaikea ymmärtää älyllisellä tasolla, mieti mitä menetettävää sinulla on ja kokeile.
ANTEEKSIANNON ASKELEET
Tuhannet ihmiset ovat kokeilleet näitä anteeksiannon askeleita erinomaisin tuloksin.
1) Tunnista tunteesi (usein niitä on enemmän kuin yksi) Tule täysin tietoiseksi itseesi kohdistamistasi syytöksistä ja anna kaikkien niihin liittyvien tunteiden nousta esiin. Miltä tämä sinusta tuntuu?
2) Ota vastuu. Vastuun ottaminen tarkoittaa yksinkertaisesti sen myöntämistä, että olet valinnut reagoida pelosta. Määrittele, mitä pelkäät ja ymmärrä, että saatat myös olla huolissasi siitä, että sinua syytetään tuosta samasta asiasta. Hyväksy, että jokin sisälläsi vetää puoleensa tätä henkilöä tai tilannetta auttaakseen sinua näin pääsemään yli kivusta, joka on ollut läsnä lapsuudesta asti.
3) Hyväksy toinen henkilö ja päästä irti. Pystyt päästämään irti ja jatkamaan elämääsi vasta hyväksyttyäsi toisen henkilön. Voidaksesi tehdä niin sinun on asettuttava hänen asemaansa, jolloin alat nähdä asiat hänen näkökulmastaan ja ymmärtää hänen aikeitaan paremmin. Ymmärrä että hän todennäköisesti syyttää sinua (ja itseään) samasta asiasta, josta sinä syytät häntä. Mitä sinä itse olet mahdollisesti tehnyt, jos hän syyttää sinua samasta asiasta?
4) Anna itsellesi anteeksi. Tämä on anteeksiannon kaikkien tärkein askel. Se auttaa sinua tekemään sovinnon itsesi kanssa. Anna itsellesi anteeksi kaikki se, mitä olet tehnyt toiselle henkilölle. Voidaksesi tehdä niin sinun on myönnettävä itsellesi oikeus pelkoihisi, uskomuksiisi ja rajoituksiisi, jotka saavat sinut kärsimään ja reagoimaan. Hyväksy itsesi juuri sellaisena kuin olet ja lakkaa olemasta niin ankara itsellesi. Muista että olet vielä keskeneräinen ihminen.
5) Löydä halu ilmaista anteeksiantoa. Valmistaudu kuudenteen askeleeseen kuvittelemalla itsesi kasvotusten kyseisen henkilön kanssa kertomassa hänelle , että olet tuominnut, arvostellut tai syyttänyt häntä, koska sinusta tuntui pahalta. Jos pystyt visualisoimaan itsesi sanomassa näin ja se herättää sinussa tunteen rauhasta ja vapautumisesta, olet valmis jatkamaan kuudenteen askeleeseen. (On tärkeää muistaa, että tavoitteesi ei ole kertoa hänelle, että annat hänelle anteeksi.)
6) Kohtaa kyseinen henkilö. Ilmaise ajatuksesi ja tunteesi (jotka tunnistit ensimmäisen askeleen yhteydessä) ja kerro, että kadut syytöksiäsi, arvosteluasi, tai kaunaasi. (Sano antavasi hänelle anteeksi vain siinä tapauksessa, että hän pyytää sinua antamaan anteeksi). Suosittelen lämpimästi, että kysyt henkilöltä, milloin ja missä tilanteessa hän syytti sinua samasta asiasta.
7) Oivalla yhteys menneeseen. Muistele elämäsi tapahtumia, kunnes löydät samanlaiset olosuhteet, joihin liittyy auktoriteettihahmo, isä, äiti, isovanhempi, opettaja jne. Tämä henkilö on yleensä samaa sukupuolta kuin syyttämäsi henkilö. Käy sitten anteeksiannon kuusi askelta läpi tämän menneisyyden henkilön kanssa jotta vapautuisit. (Jos syytät vain itseäsi eikä asiaan liity ketään muuta, käy läpi ainoastaan askeleet 1, 2, 4 ja 7.

Käytä anteeksiannon askeleisiin niin paljon aikaa kuin tarvitset. Yhden askeleen ottamiseen saattaa mennä päivä, kuukausi tai jopa vuosi. Tärkeintä on ottaa askeleet vilpittömästi ja haluta anteeksiantoa aidosti. Jos tunnetason kipu on syvää ja kestänyt kauan tai jos egosi vastustaa, prosessi saattaa kestää kauemmin, mutta sitkeytesi palkitaan.
Jos kuudes askel tuntuu erityisen vaikealta, se johtuu siitä että egosi vastustaa. Saatat huomata ajattelevasi: "Miksi minun pitää tehdä kaikki työ, vaikka hän satutti minua? Minulla on kaikki maailman syyt olla katkera!". Tällöin kuulet egosi, et sydämesi, äänen. Sydämesi hartain toive on tehdä sovinto toisen henkilön kanssa ja tuntea häntä kohtaan myötätuntoa.
Kun olet kertonut tunteistasi toiselle henkilölle (kuudes askel) älä hermostu hänen ensimmäisestä reaktiostaan. Hän saattaa yllättytä, pysytellä hiljaa, vaihtaa puheenaihetta ja kieltäytyä puhumasta asiasta, itkeä, pyytää anteeksi tai halata sinua. Et voi mitenkään tietää etukäteen mitä tapahtuu. Kunnioita hänen reaktiotaan ja myös omaasi.
Mainitsin kuudennen askeleen yhteydessä että on tärkeää ettet tarjoudu antamaan toiselle anteeksi, jos hän ei nimenomaan pyydä sinua antamaan anteeksi. Tähän on kolme hyvää syytä:
Usein käy niin, että loukkaannumme, vaikka toinen henkilö ei lainkaan aikonut loukata meitä. Todellisuus on usein jotain aivan muuta kuin meidän käsityksemme siitä. Ehkä tämä henkilö ei edes tiedä, että olet loukkaantunut!
Ymmärrä, että anteeksiannon prosessi tarkoitus on ensisijaisesti vapauttaa sinut itsesi. Se että annat anteeksi jollekulle toiselle, on vain yksi vaihe edetessäsi kohti niitä askelia, jotka ovat välttämättömiä voidaksesi antaa anteeksi itsellesi.
Tiedä, ettei sinulla viime kädessä ole valtaa antaa jollekulle anteeksi. Vain hän itse voi antaa anteeksi itselleen..
Jos toisen henkilön on vaikea suhtautua sinuun, syynä saattaa olla, ettei hän pysty antamaan anteeksi itselleen. Vaikka sinä oletkin antanut hänelle anteeksi, et voi tehdä sitä hänen puolestaan; vain hän itse voi tehdä sen. Et ole vastuussa toisen reaktiosta vaan ainoastaan omastasi. Se, että annat itsellesi anteeksi, on hyvä esimerkki, joka antaa myös toisille tilaisuuden tehdä samoin.
Jos toinen henkilö loukkaantuu tai yrittää puolustautua, kun keskustelette sinun käsityksestäsi tapahtuneesta tai sinun tunteistasi siihen liittyen, kysy tuntuuko hänestä, että syytät häntä jostain Jos niin on, katso sismpääsi ja selvitä, tuntuuko sinusta vielä siltä, että toinen on jossain määrin syyllinen ja elätteletkö toivetta hänen muuttumisestaan.
Jos lähestyt toista odottaen hänen pyytävän anteeksi ja toivoen hänen näkevän, miten kovasti hän on saanut sinut kärsimään, syytät häntä edelleen. Saatat tarvita lisää aikaa anteeksiantoprosessin toisen ja kolmannen askeleen työstämiseen. Et ole vielä siinä vaiheessa, että pystyt lähestymään toista avoimin mielin ja avoimin sydämin. Älä ole liian ankara itselles; olet nyt päässyt siihen vaiheeseen, että annat anteeksi päässäsi, älyllisellä tasolla, mutta et vielä sydämelläsi. Tiedät, että näin on, jos et vielä tunne rauhaa tai helpotuksen tunnetta. Tämä on hyvin yleistä. Aikomuksesi ovat hyvät ja olet oikealla tiellä.
Irtipäästäminen anteeksiannon kautta ei tarkoita, että hyväksyt loukkauksen; pikemminkin näet loukkauksen taakse. Pystyt katsomaan toista henkilöä rakkauden, myötätunnon ja ymmärryksen silmin. Anteeksiannon ansiosta pystyt myös jatkamaan omaa elämääsi ja olemaan se, joka olet kaikkine inhimillisene tunteinesi.
Tarkastellaanpa kolmea kaikkein epämiellyttävintä tunnetta: pelkoa, vihaa ja surua. Tukahdutamme, hillitsemme, kätkemme ja välttelemme näitä tunteita jossain määrin, koska emme halua elää uudelleen nuorempana kokemaamme kipua. Yleensä nämä tunteet ovat seurausta psykologisista haavoista, kuten torjumisesta, hylkäämisestä, nöyryytyksestä, petetyksi tulemisesta ja epäoikeudenmukaisuudesta.
Sen sijaan, että antaisimme itsemme olla inhimillisiä ja yksinkertaisesti hyväksyisimme loukatut tunteemme, useimmat meistä syyttäisivät miieluummin toisi siitä, mitä tuntevat. Emme ole vielä antaneet itsellemme anteeksi, joten olemme vakuuttuneita siitä, että pelkomme, vihamme tai surumme on jonkun toisen syytä. Siksi syytämme muita ja siksi kehomme lähettävät meille niin usein viestejä
Näillä tunteilla on tarkoitus ja ymmärtäessämme sen voimme hyödyntää sitä:

Pelko muistuttaa meitä siitä, että yritämme suojella itseämme. Ainoa todellinen turva on kuitenkin sisällämme.
Viha auttaa meitä ymmärtämään, että meidän on pidettävä puolemme, ilmaistava toiveemme selkeästi ja otettava omat tarpeemme huomioon.
Suru auttaa meitä pääsemään kosketuksiin menettämisen pelkomme kanssa. Surun tunnistaminen ja hyväksyminen opettaa meitä luopumaan.

Ohje RAKASTA ITSEÄSI tarkoittaa juuri sitä - että otat vastuun omasta elämästäsi hyväksymällä, kuka olet ja antamalla itsellesi oikeuden käydä läpi erilaisia elämänkokemuksia samalla kun ponnistelet saavuttaaksesi tavoitteesi. Niin tehdessäsi elät terveessä kehossa - kehossa, joka on täynnä energiaa haluamasi elämän luomista varten.
Älä koskaan menetä kosketusta omaan jumalallisuuteesi ja kuuntele kehoasi sen viestittäessä:

"RAKASTA ITSEÄSI!"

Kirjasta:  Kuuntele kehoasi: rakasta itseäsi! Lise Bourbeau

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti